Een overtuigende opbouw

  • Ontdek hoe je je presentatie op de juiste manier verder opbouwt

Nu kunnen we de opbouw van onze speech, talk of presentatie nog iets verfijnen. Daarvoor
gebruiken we het ‘Pipo Is’-Model.

PIPO IS staat voor:

P = Pakkend begin
I = Introductie
P = Probleem
O = Oplossing
I = Inspiratie
S = Slot

P = Pakkend begin.
Hier wil je meteen de aandacht grijpen. Je stelt jezelf voor en vertelt wat je doet. Hier wil je
vertrouwen wekken en laten zien dat je betrouwbaar, én deskundig bent. Een uitstekend moment
om een wapenfeit te delen. Vertél het echt.

Brené Brown doet dit op een heel leuke manier, door aan de hand van een grappige anekdote
zichzelf voor te stellen. Ze is researcher/storyteller. Let ook op hoe ze de dialoog ook echt
‘uitspeelt’ zoals dat in theatertermen heet. Ze neemt je echt mee in het moment van het
telefoongesprek. Het is grappig en los, en we zijn meteen geïnteresseerd in deze vrouw.

Daarna zegt ze “ik ga jullie vertellen over mijn onderzoek, dat mijn kijk op het leven voor altijd heeft veranderd.” Het is een teaser voor wat komen gaat…

Het doel hiervan is dat je de zaal meteen even bij de lurven pakt, en dat ze niet wegzakken, of op
hun smartphone gaan turen, zeker als jij de 5e spreker bent. Wees verrassend.

Brené Brown maakt ook gebruik van een slimme truc, dat noemen we ‘via de band spelen’.
Doordat ze in de anekdote eigenlijk een ander aan het woord laat, kan ze die laten zeggen dat ze
researcher en storyteller is. Ze laat het publiek zo tot de conclusie komen “Oh, die vrouw is vast
heel slim!”. En ze is ook nog eens heel grappig. Ze heeft gelijk verbinding gemaakt met de zaal.

Jij kunt jouw wapenfeiten ook ‘via de band spelen’. Niet “ik ben een echte teamplayer”, maar: “wat
ik vaak hoor van anderen is dat ik een echte teamplayer ben” of “mijn klanten zijn vooral
enthousiast over mijn enthousiasme. Ze zeggen dat ik altijd voor ze klaar sta.”

I = Introductie.
Brené Brown stelt zichzelf eigenlijk vrij uitgebreid voor, maar ze vertelt vooral over haar karakter.
Ze zegt dat ze echt een data- en feitenfetisjist is die eigenlijk niet thuishoort in de wereld van
sociale wetenschappen. Het feit dat ze dus een onderzoek over ‘verbinding’ tussen mensen gaat
doen, is dus heel opvallend. En we voelen ook al een soort spanning. Hoe gaat dit aflopen?

Ondertussen zet ze zich ook neer als een expert op haar vakgebied. Dat ze gepromoveerd is in
sociale wetenschappen. Ze laat duidelijk doorschemeren dat ze heel veel ervaring heeft, maar
doordat ze het accent legt op haar karakter, zich kwetsbaar opstelt en heel grappig is, komt ze heel
sympathiek over .

Je stelt jezelf dus voor en vertelt wat je doet. Hier wil je vertrouwen wekken en laten zien dat je
betrouwbaar, én deskundig bent. Een uitstekend moment om een wapenfeit te delen.
Vertél het echt.

P = Probleem.
In dit onderdeel zet jij je stelling neer. Waar ga jij het over hebben? Denk altijd vanuit het perspectief
van je kijker. Waarom is het belangrijk dat we dit weten? Je zorgt ervoor dat het publiek ook snapt
waarom dit voor hen relevant is.

In dit geval vraagt Brené Brown: “Ken je dat, dat je bij een beoordelingsgesprek 37 goede punten
hebt, en dat ene negatieve puntje feedback dat je krijgt blijft juist hangen?” Dat gevoel herkennen
we natuurlijk allemaal. Dan vertaalt ze dat gevoel naar haar onderzoek.

Het blijkt dat bij een onderzoek naar ‘verbinding’, het gevoel hebben dat je ergens bij hoort en dat je er mag zijn, vooral de verhalen naar boven komen wanneer je dat NIET voelt. Zij wil onderzoeken
wat het geheim is van mensen die er WEL bij horen. Ze ontdekt dat de sleutel is dat ze zich
kwetsbaar opstellen. Maar hoe werkt dat dan?

O = Oplossing
Nu ga je jouw stelling (of de vraag of zoektocht) uitleggen en verklaren. (Vaak heb je genoeg aan 3
argumenten. Daarna gaat het vaak trekken. Opsommingen van drie voelen heel natuurlijk aan voor
mensen.)

In dit deel vertelt Brené over haar zoektocht naar het antwoord. En die viel nog niet mee!

– Ze ontdekt dat mensen die ‘wholehearted’ zijn zich kwetsbaar durven op te stellen.
– Ze deelt dat ze hier niks van snapt: als wetenschapper wil ze alles kunnen controleren en
voorspellen, en nu komt het neer op kwetsbaarheid? Ze belandt in een persoonlijke crisis.
– Maar uiteindelijk haalt ze er waardevolle lessen uit die ze met ons deelt:

I = Inspiratie
Hier til je je verhaal naar een hoger niveau. Nu ga je je kijker inspireren. Het verhaal wat je vertelt
gaat niet alleen over jou, maar is zoveel groter! Hier kun je je missie, droom of visie delen. Hoe zou
je het zelf graag zien? Welke les heb je geleerd? Welke inzichten heb je opgedaan?

Brené Brown ziet in dat wij ontzettend ons best doen, om maar NIET kwetsbaar te hoeven zijn.

– We verdoven onszelf.
– We bannen onzekerheid uit. Het wordt zwart-wit
– We perfectioneren. Zelfs onze kinderen!
– We doen alsof er niks aan de hand is.

S = Slot
Hier herhaal je nog even kort je belangrijkste punt(en) en de boodschap die je je publiek wil
meegeven. Daarna komt je Call to Action.

Brené Brown laat ons tot slot de weg zien, die we zouden moeten bewandelen: we moeten onszelf echt laten zien en kwetsbaar opstellen. Nu geeft ze ons mee dat we juist liever moeten zijn voor elkaar en onszelf. Daarmee roept ze ons ook op tot actie, om dat in de praktijk te brengen.

TO DO

Ga aan de slag met opdracht 14 uit je werkboek en kijk waar jij je verhaal nog kan verfijnen. 
Je verhaal hoeft nog niet af. 

TO DO 

Ga aan de slag met opdracht 14 uit je werkboek en kijk waar jij je verhaal nog kan verfijnen. 
Je verhaal hoeft nog niet af.